‘Een aparte gymnasiumklas past bij onze onderwijsvisie’

Het Commanderij College, locatie Macropedius start volgend schooljaar weer met een aparte gymnasiumbrugklas. De Gemertse school sluit daarmee aan op de reeds ingezette onderwijsvisie, waarbij de leerling centraal staat. Dat betekent onder andere: coaching op maat, ruimte voor verbredings- en verdiepingsprojecten én dus ook een aparte gymnasiumklas.

“De leerling als individu. Dat vat onze onderwijsvisie samen”, zegt afdelingsleider Jasper Beenker. “We kijken nóg beter naar wat iedere leerling nodig heeft. Dat betekent dat er minder klassikaal lesgegeven wordt, waardoor er ruimte komt om in te spelen op de behoefte van een leerling, bijvoorbeeld door extra bijspijkermomenten of verdiepingslessen aan te bieden.” Binnen het gymnasium krijgt die extra ruimte vanaf volgend schooljaar een vaste plek op het rooster. “Er worden uren gereserveerd voor (vakoverstijgende) projecten, waarbij de leerling keuzes mag maken. Het onderzoekend (leren) denken, komt er nog meer centraal te staan.”

Aparte klas
De afgelopen twee jaar was er een gemengde vwo-klas (atheneum en gymnasium samen). Dat verandert het komende schooljaar. “Hoewel er niets mis is met een gemengde klas, past een aparte gymnasiumklas vanaf de brugklas nog beter bij onze huidige onderwijsvisie”, zegt Jasper. Marijn Verbruggen, docent Nederlands vult aan: “Met gelijkgestemden in een klas zitten, doet veel voor de onderlinge band van de leerlingen. Dat blijkt ook uit navraag bij docenten en leerlingen. Bovendien ben je dan geen uitzondering meer in de klas: je hebt allemaal hetzelfde lesrooster en je krijgt allemaal les in Grieks en Latijn. De zaken die het gymnasium een gymnasium maken, kun je dan samen als klas ervaren. Dat past weer mooi bij onze onderwijsvisie: we stemmen het onderwijs af op de behoefte van de leerling.”

Coaching
Binnen het Macropedius worden leerlingen naast een klassendocent ook één-op-één begeleid door een coach. Marijn: “Hoewel de leerlingen op het gymnasium heel verschillend zijn, zijn er ook overeenkomsten. Hoogbegaafdheid en prestatiedruk komen er bijvoorbeeld geregeld voor.” De coaches hebben ervaring en/of affiniteit met de doelgroep en kunnen helpen op onderwijs- of persoonlijk vlak. Kim Kempen, docent klassieke talen, duidt het belang aan: “Ik vind het belangrijk dat onze gymnasiumleerlingen zich op hun plek voelen. Dat zij de kans krijgen om te leren op een manier die bij ze past en daarin ook begeleid worden op een manier die bij ze past. Ze moeten zich veilig en gewaardeerd voelen."

Cookie instellingen