Agora-onderwijs
Bij Agora leer je vanuit je eigen motivatie en op je eigen manier. Leer je makkelijker uit een boek, dan mag dat. Maar wil je liever leren in de praktijk, dan mag dat ook. En zo zijn er nog tig manieren en plekken om kennis op te doen. Je hebt geen vaste vakken, geen huiswerk, geen toetsen, tenzij je dat voor een vak soms juist wél fijn vindt.
Belangrijke informatie (voor ouders)
Wil je uitgebreide informatie over de werkwijze van Agora en hoe je uiteindelijk een diploma in ontvangst mag nemen? Je leest hier alles over de werkwijze van Agora.
Meer informatie over de toelatingsprocedure vind je hier. |
Welke challenge ga jij aan?
Als je begint op Agora, gaan wij je dus niet vertellen wat je moet leren. We verwachten dat je zelf kiest wat je wilt leren. Natuurlijk helpt je coach je hierbij. Dit doe je aan de hand van een leerplan. Bij Agora noemen we dat een
challenge.
Je benadert een challenge vanuit vijf werelden. Vanuit deze werelden ga je vragen stellen over jouw challenge-onderwerp. De vijf werelden zijn (klik op de werelden voor meer informatie):
De maatschappelijke wereld
hoe leven mensen in de wereld, cultuur, regels en wetten, financieel, politiek, zakelijk
De sociaal-ethische wereld
omgaan met elkaar, verschil tussen goed en slecht, helpen
De wetenschappelijke wereld
hoe zitten dingen in elkaar, techniek, computers, natuurkunde, wiskunde, biologie
De spirituele wereld
godsdienst, geloof, rituelen, dood, filosofie (nadenken over waarom)
De kunstzinnige wereld
kunst en expressie, muziek, dans, theater, fotografie
Hoe werkt dat dan, zo'n challenge?
Stel, je wilt graag meer weten over
het gebit. Een menselijk gebit of een dierlijk gebit van bijv. een haai, tijger of paard. Of misschien wil je menselijke en dierlijke gebitten wel vergelijken? Je bespreekt je challenge dan met je coach. Als je coach het een goede challenge vindt, ga je van start.
Je gaat zelf je informatie ophalen en houdt in je logboek bij wat je allemaal doet, waar je tegenaan loopt en welke hulp je nodig hebt. Als je challenge klaar is, presenteer je het eindproduct. Dat product mag ook van alles zijn. Je kunt een schilderij maken, of een film, een werkstuk of je geeft een presentatie. Je coach beoordeelt je challenge en samen bespreek je hoe je het hebt aangepakt, wat je ervan geleerd hebt en wat je bij een volgende challenge anders zou aanpakken.
Hoe zit dan dan met die werelden?
We leggen de werelden graag aan je uit met ons voorbeeld over
het gebit. Je kunt op de werelden klikken om te zien wat je dus precies kunt leren over het gebit.
De maatschappelijke wereld
Hoe is de tandzorg in de wereld geregeld? Is dat in Zuid-Amerika net als in Nederland? Wordt het betaald door de overheid? En waarom krijgt in Nederland bijna ieder kind een beugel?
De sociaal-ethische wereld
Er zijn mensen die bang zijn voor de tandarts en daardoor hun gebit verwaarlozen. Hoe kijken we daar tegenaan en is daar hulp voor?
De wetenschappelijke wereld
Waaruit bestaat het gebit en wat is de functie ervan? Hoe werken de speekselklieren en de botten in je mond? En waarom hebben dieren een heel ander gebit? Hoe zit dat met insecten en vissen dan? Hebben die tanden? Welke behandelmethodes zijn er om gebitten gezond te krijgen?
De spirituele wereld
Hoe kan het dat het gebit is afgestemd op het voedsel dat we eten? Of is het andersom? Eten we bepaald voedsel omdat we daar het juiste gebit voor hebben? Wie heeft al die verschillende soorten gebitten bedacht? De dieren en mensen zijn goed werkende ‘machines’, maar hoe is dat ontstaan?
De kunstzinnige wereld
Kun je kunst ontdekken waarin het gebit een rol speelt? En als dit oude kunst is, zie je dan verschil met hoe een gebit er in vergelijking met nu uit ziet? Of werd het gebit misschien juist heel weinig in beeld gebracht? Kun je zelf kunst maken rondom het gebit?
Als iets je interesseert, is het een stuk makkelijker leren. Dat wist je al, toch? Je hebt vast weleens meegemaakt dat je ineens iets gaat uitzoeken, omdat het je interesseert. Of je gaat wat tekenen, omdat het in je opkomt. Dat is wat Agora is! Zelf leren en alles uitzoeken rondom een bepaald onderwerp.
Heb ik aan het einde van mijn middelbare school wel genoeg "geleerd"?
Jazeker! Nou, eigenlijk heb je zelfs een streepje voor. Jij hebt namelijk geleerd hoe je informatie vindt en verwerkt en bent door de jaren heen expert geworden op verschillende gebieden. Natuurlijk moet je wel dezelfde basis hebben en naar een diploma toewerken.
Als het nodig is dat jij Frans leert, omdat het jou verder helpt in je vervolgopleiding of omdat je vindt dat je anders wat gemist hebt, dan heb je dus een goed doel om Frans te leren. Op jouw eigen manier. Of dat nou lessen volgen is in een havo-klas of gesprekken voeren met een Franse persoon, Franse boeken lezen, grammatica leren met behulp van een docent. Het kan allemaal, áls je maar wilt.
Hoe zorg ik er dan voor dat ik met een diploma de school verlaat?
Dan komt toch een stukje
moeten om de hoek kijken. Nou ja, je weet waarom je gaat leren voor je examens, dus het is weer iets wat vanuit jezelf komt. Je hebt een goed doel: je diploma halen om een vervolgopleiding te volgen op een gebied waar je interesse ligt en in de toekomst mee verder wilt.
In de jaren voor het examen (vanaf vmbo-3, havo-4 en vwo-4/5) ga je aan de slag met het voorbereiden op je examens. Daar krijg je alle hulp bij, maar jij weet al hoe je dingen het makkelijkst leert, dus dat kun je ook op die manier aanpakken.
Kan iedereen Agora-onderwijs volgen?
Ben je enthousiast geworden? Dan gaan we samen met jou kijken of Agora-onderwijs bij jou past. Daarvoor ga je naar school. We verwachten zelfstandige, nieuwsgierige en gemotiveerde leerlingen. Het is best uitdagend zo’n challenge, dus je moet wat in je mars hebben om er iets moois van te maken.
Onze leerlingen
Benieuwd hoe een dag er precies uitziet? Onze leerlingen Eline en Ilko vertellen je meer in dit
filmpje.